Met een script krijgt je video meteen een rode lijn en hoef je later tijdens het filmen niet meer na te denken over wat je wil vertellen. Schrijf je een script, houd er dan rekening mee dat het taalgebruik en de voorbeelden die je gebruikt voor jouw doelgroep makkelijk te begrijpen zijn. Gebruik daarnaast spreektaal: lees de zinnen hardop en beoordeel of je het zelf zo zou zeggen.

Hoe je jouw kernboodschap en jezelf in het video wil presenteren staat je helemaal vrij. Voor inspiratie kan je voorbeelden van videos op de pagina onze wetenschappers bekijken. Goede videos bestaan uit een aantal elementen; een teaser, introductie, hoofdeel, motivatie, doelgroep en aftiteling. Je video (punt 2 t/m 6) mag tussen de 2 en 3 minuten duren. We raden je aan om een video te maken van 2 minuten; je bent dan misschien langer bezig in het begin om je verhaal goed te laten lopen, maar veel korter bij het uiteindelijke filmen en monteren. Onderstaande instructie is voor een video van 2 minuten. Als je dat uitschrijft, kom je op ongeveer 250 woorden.

  1. Logo

    ScientistWanted logo: dit hoef je niet zelf te doen, wij zetten deze aan je video vast.

  2. Teaser

    Tekst: Prikkelende boodschap of leukste shot uit je video: de teaser. Bijvoorbeeld een antwoord op de vraag: wist je dat.. vraag jij je ook af of… ik heb een fascinatie voor.. Of iets anders, een stelling met de vraag: is dat wel zo? Zet mensen aan tot nadenken en de hoop op een antwoord in de volgende minuten.
    Duur: 10-15 seconden

  3. Introductie

    Tekst: Introduceer jezelf met je naam en onderwerp van je onderzoek. Beeld: Jijzelf + onderschrift met je naam en “promovendus in …. (onderwerp) aan de … (instelling)”
    Duur: 10 seconden

  4. Hoofd

    De inhoud. De inhoud bevat de volgende ingrediënten, waarvan punt 1 het belangrijkst is.

    1. Wat is je kernboodschap: Welk probleem los je op met je onderzoek? En welke oplossing bied je aan?
    2. Achtergrond: waarom is dat relevant?
    3. Voorbeeld van het probleem of van de oplossing.
    4. Hoe heb je dit onderzocht of als je nog bezig bent, hoe ga je dit beantwoorden?
    5. Wat zijn je belangrijkste resultaten tot nu toe? Welke vragen hoop je nog te beantwoorden?
    6. Terug naar de kernboodschap
      Duur: 30-45 seconden, 65-100 woorden
  5. Motivatie

    Een beeld van wie jij bent en wat jou drijft. Dit is belangrijk en leuk voor de kijker om expliciet van jou te horen. Het is niet iets wat je vaak vertelt in een wetenschappelijk verhaal, besteed dus voldoende aandacht hieraan om dit uit te werken. Beantwoord een van de volgende vragen: Waarom doe jij dit onderzoek? Wat heeft jou geïnspireerd? Waar is deze passie gestart? Wat was het moment dat je dacht: wow, dit had ik niet willen missen in mijn onderzoek?
    Duur: ongeveer 15 seconden, 30 woorden

  1. Doelgroep

    Voor wie of wat ben jij beschikbaar? Over welke vragen?
    Duur: 10 seconden

  2. Aftiteling

    Credits aan jouzelf, de camerapersoon, de muziek, etc.

  3. Logo

    ScientistWanted logo: zie 1.

<< Terug naar van pitch…           Vooruit naar Van script tot film >>