Je bent wetenschapper en je communiceert er graag over. Maar waarom? En met wie? En waarom is dat voor iemand anders  belangrijk te weten? Voordat je je filmpje gaat maken, is het belangrijk om dat helder te hebben. Met je doel en je doelgroep voor ogen kun je daarna veel gerichter een filmpje in elkaar zetten.

Je doel

Je wil graag jouw verhaal over jeonderzoek aan de maatschappij te vertellen. De redenen hiervoor kunnen verschillen. Bijvoorbeeld, je wil bijdragen aan een maatschappelijk debat, je wil je kennis teruggeven aan de maatschappij, je vindt het leuk om te praten over je werk, of je wil je reputatie verbeteren om meer aanspraak te maken op subsidies. Wat je reden ook is, als je die helder hebt is het veel makkelijker jouw doelgroep te bepalen. Bepaal de komende week voor jezelf wat het doel is dat jij nastreeft. Je hebt waarschijnlijk meerdere doelen. Bepaal welk doel daarvan jouw hoofddoel is. Dit hoofddoel wordt de insteek van je video.

Je doelgroep

Je doel en doelgroep hangen duidelijk samen. Tot wie wil jij je richten om je doel te bereiken? Je kunt goed zien dat dit bepaalt welke boodschap je vertelt door naar het verschil te kijken in de filmpjes van Marieke Heineke en Yvonne Smit. Marieke wil graag als spreker of adviseur optreden; Yvonne wil fascinatie voor wetenschap bij een jongere doelgroep aanwakkeren. Bedenk zelf aan de hand van je doel wat precies jouw doelgroep is die je met dit filmpje wil bereiken. Als je je doelgroep bepaald hebt, beantwoordt dan de vier volgende vragen over jouw doelgroep: Wat weten ze al? Waar geven zij om? Wat voor taalgebruik heb je nodig om ze te bereiken? Wat levert de kennis die jij te bieden hebt hen op?

Kernboodschap

In de derde stap ga je nu, afhankelijk van je doel en je doelgroep, je kernboodschap bepalen. Om je kernboodschap helder te krijgen, beantwoordt je de volgende twee vragen, die ook in de pitchtraining aan bod zijn gekomen: Welk probleem los je op met je onderzoek? En welke oplossing bied je aan? In de volgende stap ga je dit nu verder uitwerken door een korte samenvatting te schrijven. Gebruik daarvoor de methode met de vier worden “en, maar, daarom en zodat“. Een samenvatting met deze methode kan er bijvoorbeeld zo uit zien bij onderzoek naar het effect van cafeïne op de hersenen: Koffie werkt effectief als oppepmiddel en verbetert aandacht, maar wij begrijpen niet waarom (probleem). Daarom doen wij onderzoek naar menselijke hersencellen onder invloed van cafeïne zodat we later beter advies kunnen geven over cafeïne consumptie (oplossing).

Probeer jouw eigen kernboodschap te formuleren en helder te krijgen zodat je hierna met het script aan de slag kan gaan. De kernboodschap zal het grootste deel van je filmpje beslaan.

Vooruit naar Van pitch… tot script >>